Dr. Ifj. Lomnici Zoltán
Dr. Ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász

A járványügyi válság legfontosabb alkotmányos kérdései Németországban

A hadsereg bevetése is felmerült olasz mintára – szakértők szerint egy fertőzött átlagosan három másik embert fertőz meg.

A koronavírus egyre inkább terjed Európában. Olaszországban a fertőzöttek száma folyamatosan növekszik. Milyen intézkedéseket tehet a német állam, hogy megfékezze a vírus terjedését? A koronavírusos esetek száma egyre növekszik. Más országokban egész városok el vannak szigetelve. Lehetséges hasonló intézkedések meghozatala Németországban is? Kínában városlakók millióit helyezték karantén alá, Észak-Olaszországban a rendőrség és a katonák a koronavírus járvány miatt több várost lezártak. Baden-Württembergben és Észak-Rajna-Vesztfáliában a közelmúltban a laboratóriumban megerősített esetek után felmerült a kérdés: Vajon elképzelhetőek-e hasonló intézkedések Németországban? De vajon mennyire korlátozhatja az állam polgárait egy esetleges járvány idején?


Korlátozhatóak-e az alapvető jogok a járványügyi helyzetre való tekintettel? Mi a helyzet a karanténnal?

Az alapvető kérdéseket az Országos Fertőzésvédelmi törvény (IfSG) szabályozza. A bajor Egészségügyi Minisztérium szóvivője arra a következtetésre jutott: „Amennyiben szükséges, fontos alapvető jogokat lehet korlátozni, mint az egyéni szabadság, a gyülekezési szabadság, illetve az otthon sérthetetlensége, valamint az élethez és a testi épséghez való jog.”

Az egyes szövetségi államok hatóságai, ideértve az egészségügyi hatóságokat is, a koronavírus járvány megfelelő kezeléséért felelnének Németországban - magyarázza Stephan Rixen alkotmányjogász. "A föderalizmus eredményeként a szövetségi kormánynak elsősorban csak koordinációra van lehetősége, nincs operatív feladata és hatásköre." Általában az illetékes minisztérium koordinálja az állami szintű folyamatokat ilyen összetett helyzetekben. Ha a helyzet súlyosabbá válik, a több minisztérium képviselőiből álló válságkezelő csoport felveszi a kapcsolatot a Szövetségi Minisztériummal és a helyi intézményekkel. A karantént a fertőzésvédelemről szóló törvény szerint a helyben felelős állami egészségügyi hatóságok rendelik el. Jogi szempontból a fertőzésvédelemről szóló törvény lehetővé teszi többek között az illetékes állami egészségügyi hatóságok számára, hogy kötelezzék az embereket arra, hogy ne hagyják el lakóhelyüket, vagy tartózkodjanak bizonyos helyeken, amíg a szükséges védőintézkedéseket meg nem teszik.

Mi történik, ha valaki megszegi a karantén szabályait?

A karantén elrendeléseket a helyi rendőri erők hajtják végre. A fertőzésvédelmi törvény (IfSG) 74. §-a szerint bárki, aki a 73. cikk (1) vagy (1a) bekezdésének 1-7., 11-20., 22, 22a. 23 vagy 24. pontjában meghatározott szándékos cselekményt követ el, öt évig terjedő börtönbüntetéssel vagy pénzbírsággal bünteti, és ezáltal terjeszti a 6. § (1) bekezdésének 1. mondatában említett betegséget, az 1. számú IfSG-t vagy a 7. §-ban megnevezett kórokozót.

Különféle intézkedések állnak a hatóságok rendelkezésére

Ezután különféle intézkedések állnak a hatóságok rendelkezésére a betegség - például a Covid-19 - előfordulásának megelőzésére vagy a terjedés leküzdésére. Kiterjedt ellenőrzési intézkedéseket kell végezni az ingatlanokon vagy mindenféle közlekedési eszközön - repülőgépeken, buszokon, vonatokon - magyarázza Rixen. A rendezvényeket illetve összejöveteleket be kell tiltani. Rendelet szabályozhatná például azt, hogy a vasúton beutazó személyeket a határ átlépése után ellenőrizzék, és csak akkor utazhatnak tovább szabadon, ha a feltételezett betegség nem kimutatható. A hatóságok vehetnek vért és mintát is a bőrről és a nyálkahártyáról. Még a "betegség gyanúja" és a "fertőzés gyanúja" - ahogy azt a törvény előírja – esetén is tilalom alá vonható az érintett. Mások védelme érdekében az embereket "megfelelő kórházban vagy más alkalmas módon el kell különíteni" - mondja a törvény 30. bekezdése.

Az egészség védelme prioritás

„Az arányosság elve mindig érvényes” - hangsúlyozza Rixen. „Az intézkedéseket a személyek, a hely és az idő szempontjából meg kell határozni, és korlátozni kell. Az intézkedéseket azonnal alkalmazni kell, azonban ezeket általában nem a bíróságok hozzák meg. Az egészség hatékony védelme elsőbbséget élvez az alapvető jogok védelmével szemben” - mondja a szakember.
Karim Maciejewski a Brühli Szövetségi Állami Közigazgatási Egyetem professzora nem hiszi, hogy az egész állam - mint például Kína, - teljes lezárására kerülne sor a koronavírus miatt. A szabadságjogok és a gyülekezési jog természetesen törvényi alapon korlátozhatóak, a professzor azonban hangsúlyozza, hogy ez csak azokra az egyénekre vonatkozik, akiknél fennáll a veszélye, hogy másokat megfertőzhetnek.

Jelenleg nem tárgyalnak az izoláció lehetőségéről egy esetleges katasztrófa esetén


Sajtóinformációk szerint Lothar Wieler, a Robert Koch Intézet elnöke azt mondja: „Nem tudom elképzelni a teljes németországi városok karanténját. A karantén területén nagyon nehéz az emberek számára élelmet, vizet és orvosi segítséget nyújtani.” Berlinben a katasztrófa - például a terjedése - esetére történő lezárásról jelenleg nincs vita, amint azt a városi közigazgatás illetékes munkatársai elmondták. Ennek ellenére Andreas Geisel szociáldemokrata politikus (SPD) elmondta: „Természetesen Berlin készen áll egy esetleges rendkívüli helyzetre. Megvannak a megfelelő polgári védelmi tervek.”

A rendőrség felhasználható támogatás nyújtására? Kivezényelhető-e a szövetségi hadsereg?

A német alkotmányjogász szerint az alsóbb közigazgatási hatóságok, például a körzeti hivatalok felelnek általában a fertőzésvédelmi törvény végrehajtásáért. Amennyiben a tilalmak végrehajtásával kapcsolatos problémák merülnek fel, közigazgatási segítségnyújtás útján hívják fel a rendőrséget. A szövetségi hadsereg kivezénylése azonban csak ritka, kivételes esetekben megengedett. Különösen, ha nem tipikus katasztrófa-elhárításról van szó. Tehát a szövetségi hadsereg kivezénylése Németországban jelen esetben valószínűtlen. Nincs ok a pánikra - ennek ellenére ésszerűen fel kell készülni egy esetleges pandémiára.

Távolabbi kilátások

A világ számos laboratóriuma jelenleg olyan hasonló oltóanyagok előállításán dolgozik, amelyek rendelkezésre állnak az influenza ellen is. A gyógyszerkísérletek azonban sok időt vesznek igénybe. Soumya Swaminathan, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) vezető tudósa úgy véli, hogy a széles körben használatos hitelesített oltás valószínűleg 18 hónapon belül elérhető lesz. Alex Azar amerikai egészségügyi miniszter szerint az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügynökség (FDA) lehetőséget adott az új koronavírus elleni potenciális oltás első klinikai vizsgálatainak elvégzésére. Anthony Fauci, a Nemzeti Fertőző Betegségek Intézetének igazgatója hangsúlyozta, hogy ez nem változtatja meg a lehetséges oltások előállításának jelenlegi ütemtervét. Az egész folyamat legalább másfél évig tart.
A koronavírus tovább terjed, a fertőzések száma világszerte növekszik, így számos újabb megbetegedés várható Németországban is. "Az emberek valószínűleg 60-70 százaléka fertőzött lesz, de nem tudjuk, mikor. Két évig is eltarthat, vagy akár hosszabb is lehet."- nyilatkozta nemrégiben Christian Drosten, a berlini Charité virológusa.

"Úgy gondolom, hogy tarthatjuk a vírust nagyon-nagyon „kis lángon”, talán olyan „kis lángon” is, hogy ez a mindennapi életben alig észrevehető" - mondta Drosten. Szerinte a kínai adatok azt jelzik, hogy ez megtörténhet, mint az 1957-es és 1968-as nagy influenzajárvány esetén. "Nem hiszem, hogy olyan lesz, mint a spanyolnátha 1918-ban." – mondta.
Összességében kijelenthető, hogy még nem lehet biztosan megállapítani átlagosan hány ember fertőződött meg egy fertőzött személy által. Jelenleg ezt a tényezőt a legnehezebb megbecsülni. Vannak arra utaló jelek szakemberek szerint, hogy egy fertőzött átlagosan három másik embert fertőz meg, de ez az érték nagyon bizonytalan.